De afgelopen maand heeft de Tweede Kamer gedebatteerd over de Wet vrij en veilig onderwijs. Het is duidelijk dat er nog grote zorgen leven in de Tweede Kamer. Men is bang dat de nadruk teveel op melden en registreren komt te liggen waardoor het open gesprek binnen scholen wordt belemmerd. Bovendien ontbreken er concrete maatregelen om incidenten te voorkomen. Het blijkt dat het ingewikkeld is om een stevige wet op tafel te krijgen. Er zijn aardig wat amendementen ingediend, 20 in totaal, waar het vooral gaat om wijzigingen binnen de registratie- en meldplicht.
Het mag duidelijk zijn dat veiligheid van iedereen die bij een school betrokken is goed geborgd moet zijn. Tegelijkertijd is de werkdruk en daarbinnen de registratieplicht al behoorlijk hoog in het onderwijs. En daarom is het goed dat er een wet is waarin diverse zaken duidelijk worden vastgelegd. Tegelijk gaat het uiteraard vooral om het creeëren van een veilige schoolcultuur. De praktische vertaalslag is daarom minstens zo belangrijk als de wet zelf. Hoe voeren we het open en eerlijke gesprek en durven we dingen bespreekbaar te maken? Een veilige schoolcultuur en een goede groepsvorming voorkomt registratie- en melddruk!
Wij helpen u graag!

